Regulamin Gabinetu Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed, Akademijna 6 lok. U4, 05-110 Jabłonna

1. Postanowienia ogólne.

Regulamin organizacyjny jest wewnętrznym dokumentem gabinetu lekarskiego Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed, ul. Akademijna 6 lok. U4, 05-110 Jabłonna, określanym dalej terminem Gabinet. Niniejszy Regulamin określa sposób organizacji i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych w Gabinecie,  w szczególności: cele i zadania Gabinetu, rodzaj działalności leczniczej, organizację i przebieg obsługi Pacjenta oraz procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, zasady udostępniania dokumentacji medycznej, przepisy porządkowe, wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, wysokość opłat za udzielane świadczenia zdrowotne.

2. Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają:

Regulamin – Regulamin organizacyjny Gabinetu Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed, ul. Akademijna 6 lok. U4, 05-110 Jabłonna

Gabinet – Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed, ul. Akademijna 6 lok. U4, 05-110 Jabłonna

Kierownik – Agnieszka Kardynał

Ustawa – Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)

Dokumentacja medyczna – dokumentacja medyczna w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. Nr 52, poz. 417, z późn. zm.);

Personel – osoby, które świadczą pracę w Gabinecie Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed na podstawie zawartej z Praktyką umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także umowy o wolontariat.

3. Zadania i cele.

Celem działania Gabinetu Prywatna Praktyka Lekarska Agnieszka Kardynał, Vumed jest przede wszystkim udzielanie kompleksowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych przez wykwalifikowaną kadrę medyczną, a w szczególności świadczeń z zakresu dermatologii i wenerologii. Do zadań Gabinetu należy w szczególności: zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych, zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych, świadczenie usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb Pacjentów oraz przestrzeganiem praw Pacjenta, działania promujące profilaktykę zdrowia i aktywizację.

4. Organizacja i przebieg obsługi Pacjenta w punkcie rejestracji oraz procesu udzielania świadczeń medycznych.

Świadczenia opieki zdrowotnej realizowane są w pomieszczeniach Gabinetu w lokalizacji: ul. Akademijna 6 lok. U4, 05-110 Jabłonna. Pomieszczenia Gabinetu odpowiadają wymaganiom odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń zdrowotnych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy.

Wszystkie świadczenia realizowane w Gabinecie winny być wykonywane z należytą starannością, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom fachowym i sanitarnym.

Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby, które posiadają wymagane przepisami prawa kwalifikacje do ich wykonywania, potwierdzone stosownymi dyplomami, certyfikatami lub zaświadczeniami. Lekarz w trakcie porady lekarskiej: przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe, określa rozpoznanie choroby lub problemu zdrowotnego, ustala plan leczenia, w razie potrzeby wystawia skierowania, recepty, zaświadczenia o stanie zdrowia, wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi. Osoby wykonujące zawód medyczny w Gabinecie udzielają świadczeń zdrowotnych w sposób odpowiadający wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz kierując się zasadami etyki zawodowej.

W celu skorzystania z usług medycznych Gabinetu niezbędne jest potwierdzenie tożsamości przez okazanie jednego z dokumentów: dowód osobisty, paszport, karta pobytu, legitymacja szkolna lub studencka, książeczka zdrowia dziecka. Każdy Pacjent korzystający ze świadczeń opieki zdrowotnej w Gabinecie zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszym Regulaminem. Każdemu Pacjentowi udzielana jest pisemna informacja na temat zasad przetwarzania danych osobowych przez Gabinet (klauzula informacyjna RODO). Każdy Pacjent korzystający ze świadczeń opieki zdrowotnej w Gabinecie zobowiązany jest złożyć pisemne oświadczenie o upoważnieniu określonej osoby do uzyskiwania informacji o stanie swojego zdrowia i udzielonych mu świadczeniach zdrowotnych oraz do wglądu w dokumentację medyczną lub o braku takiego upoważnienia. Gabinet udziela pisemnej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych osób upoważnionych do wglądu do dokumentacji medycznej Pacjenta Gabinetu (klauzula informacyjna RODO).

Proces udzielania świadczeń rozpoczyna się w punkcie rejestracji, gdzie Pacjenci zgłaszają się w celu potwierdzenia terminu udzielenia świadczenia. Rejestracja Pacjentów odbywa się w sposób określony w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności osobiście, za pośrednictwem pełnomocnika bądź telefonicznie. Każdy Pacjent informowany jest o terminie i miejscu planowanego świadczenia. W punkcie rejestracji, poza możliwością ustalenia daty świadczenia, Pacjent może uzyskać informacje na temat świadczeń dostępnych w placówce, czasu oczekiwania, form i terminów zapisu, wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia, wyników badań niezbędnych podczas wizyty, miejsca wykonania zleconych przez lekarza badań diagnostycznych, zasad udostępniania dokumentacji medycznej oraz organizacji pracy Gabinetu. Pacjenci zobowiązani są do zgłaszania się w punkcie rejestracji punktualnie, w ustalonym terminie. W przypadku gdy Pacjent nie może stawić się w ustalonym terminie lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym Gabinet w dostępny sposób. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie ze strony Gabinetu, Pacjent jest informowany telefonicznie lub w inny dostępny sposób o zmianie tego terminu. Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z Pacjentem, według ustalonej kolejności, w dniach i godzinach ich udzielania przez Gabinet. W trakcie realizacji świadczenia Pacjent ma prawo do uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniu. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody po uzyskaniu odpowiedniej informacji. W przypadku zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla Pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności w trakcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej. Osoba udzielająca świadczeń ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa.

5. Organizacja procesu udzielania świadczeń.

Gabinet udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie. Świadczenia zdrowotne odpłatne realizowane są na podstawie indywidualnego rozliczenia z Pacjentem poprzez zakup konkretnej usługi. Pacjent przed rozpoczęciem udzielania świadczenia zapoznaje się z ceną świadczenia obowiązującą w Gabinecie. Aktualny cennik dostępny jest w punkcie recepcyjnym Gabinetu oraz na stronie internetowej https://vumed.pl. Pacjent reguluje należność za usługę po jej wykonaniu. Zapłata za świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub kartą płatniczą. Na życzenie Pacjenta, zamiast paragonu fiskalnego wystawiana jest faktura.

Pacjent ustala termin realizacji świadczeń, dokonując wyboru spośród terminów zaproponowanych przez pracownika Gabinetu lub przez stronę internetową. W przypadku braku możliwości zgłoszenia się w ustalonym terminie Pacjent zobowiązany jest do poinformowania Gabinetu nie później niż 24 godziny przed ustalonym terminem realizacji usługi. Wówczas istnieje możliwość zmiany planowanego terminu świadczenia na inny zaproponowany przez Gabinet. W przeciwnym razie zarezerwowany przez Pacjenta termin ulega anulowaniu.

6. Zasady udostępniania dokumentacji medycznej.

Gabinet prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Dokumentacja medyczna udostępniana jest na pisemny wniosek: Pacjentowi którego ta dokumentacja dotyczy, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez Pacjenta, za okazaniem dowodu tożsamości, podmiotom uprawnionym na podstawie obowiązujących przepisów, w szczególności: podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych, organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru, podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym  i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem, uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek, organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku  z prowadzonym przez nie postępowaniem, podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych,  w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów,  zakładom ubezpieczeń, za zgodą Pacjenta lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia, wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie prowadzonego postępowania, spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed Wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039), w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 winno wyraźnie (literalnie) wskazywać, że dotyczy dostępu do dokumentacji medycznej danego Pacjenta. Po śmierci Pacjenta, prawo do wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez Pacjenta za życia.

Dokumentacja medyczna jest udostępniana: w oryginale do wglądu w siedzibie Gabinetu, poprzez sporządzenie jej kopii, poprzez sporządzenie jej odpisów lub wyciągów. W sytuacjach określonych w obowiązujących przepisach dokumentacja może być wydana w oryginale z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu i za pokwitowaniem, jeżeli uprawniony organ lub podmiot (w tym Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona do wglądu w dokumentację) żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji. Udostępnianie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez: przekazanie informatycznego nośnika danych z zapisaną dokumentacją, dokonanie elektronicznej transmisji dokumentacji, przekazanie papierowych wydruków – na żądanie uprawnionych podmiotów lub organów. W przypadku gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot potwierdza ich zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim podpisem i pieczątką, wraz z podaniem daty.

Dokumentacja udostępniana jest Pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez Pacjenta na pisemny wniosek. Decyzję o udostępnieniu dokumentacji medycznej może podjąć Kierownik Gabinetu. W przypadku, gdy udostępnienie dokumentacji nie jest możliwe, odmowa wraz z podaniem przyczyny wymaga zachowania formy pisemnej. W przypadku wydania dokumentacji medycznej w oryginale konieczne jest pozostawienie jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, Gabinet nie pobiera od Pacjenta żadnych opłat.

Dokumentacja może zostać wydana wyłącznie na podstawie decyzji osoby uprawnionej i po potwierdzeniu tożsamości osoby odbierającej dokumentację z danymi wnioskodawcy. Wydanie dokumentacji medycznej potwierdza się podpisem osoby odbierającej.

Osoby świadczące usługi medyczne w Gabinecie mogą udzielać innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z Pacjentem w przypadku gdy: Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy, zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta lub innych osób, zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń, gdy obowiązujące przepisy prawa tak stanowią. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia Pacjentów odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności praw Pacjenta.

7. Przepisy porządkowe.

Każdy Pacjent korzystający z usług Gabinetu zobowiązany jest do przestrzegania zapisów wynikających z niniejszego Regulaminu, z uwzględnieniem późniejszych zmian jego treści. Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu dostępny jest w punkcie recepcyjnym Gabinetu. Każdy Pacjent korzystający z usług Gabinetu zobowiązany jest do przestrzegania zasad porządkowych obowiązujących w Gabinecie a niewynikających bezpośrednio z treści Regulaminu, w szczególności umieszczonych na tablicach informacyjnych, na drzwiach wejściowych, w recepcji i przekazywanych ustnie przez pracowników Gabinetu. Na terenie Gabinetu istnieje bezwzględny zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych oraz zażywania środków odurzających. Pacjenci przebywający na terenie Gabinetu zobowiązani są do poszanowania mienia będącego własnością Gabinetu oraz należącego do innych Pacjentów, jak również do zachowania czystości w pomieszczeniach z których korzystają. Za zniszczenia i kradzieże mienia Pacjenci ponoszą odpowiedzialność na zasadach ogólnych. Pacjenci obowiązani są przestrzegać norm społecznego zachowania, poszanowania godności i prywatności innych Pacjentów oraz personelu Gabinetu. Pacjenci Gabinetu nie mogą: samowolnie korzystać ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń, samodzielnie uruchamiać  i wyłączać aparatury medycznej,  wchodzić do pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu Gabinetu oraz zakłócać realizacji świadczeń opieki zdrowotnej. Gabinet nie odpowiada za rzeczy będące własnością Pacjentów pozostawione na terenie placówki. Zaleca się pozostawienie wartościowych rzeczy w domu.